Cap&Designs forum har stängt portarna och accepterar inte längre nya inlägg eller medlemmar.

CAP&Designs forum: Visa era portfoliohemsidor. - CAP&Designs forum

Hoppa till innehåll

RSS Nytt innehåll

RSS Nya ämnen

Newsletter Nyhetsbrev CAP&Design

Heta nyheter till din mejlbox
E-postadress

Välj ett nyhetsbrev
CAP Nyhetsbrev
CAP Proffsfoto
  • (2 sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

Visa era portfoliohemsidor. Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   maikiboy Ikon

• Member
  • PipPip
  • Grupp: Members

Skickat 3 november 2007, 02:38

Hej alla glada designfreaks (antar att man är det om man hänger här). Jag letade runt bland trådarna på forumet men kunde inte finna en tråd där alla kan lägga upp sin portfoliosida. Jag tänkte att jag drar ingång detta och ser hur långt vi kommer =)

http://www.mad-ad.se

lämna gärna feedback på varandras sidor. 
0

#2 Medlem är utloggad   Andreas Leijon, chefredaktör Ikon

• Member
  • PipPip
  • LocationStockholm

Skickat 5 november 2007, 23:57

Bra initiativ!
Vore kanon om du även kunde ladda upp dina alster i din Portfölj här på Capdesign.se. Vi kommer inom kort att uppgradera funktionaliteten där rejält så passa på att lägga upp dem redan i dag.
0

#3 Medlem är utloggad   Mojo Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 6 november 2007, 09:44

"Andreas Leijon Chefredaktör CAP&Design, MacWorld & Proffsfoto"

Ny Chefred på CAP eller delat ansvar med Per? I senaste numret av CAP stod du som Ansvarig utgivare.

Ser fram mot de spännande förändringarna av portfolio.

Med vänliga hälsningar

0

#4 Medlem är utloggad   Andreas Leijon, chefredaktör Ikon

• Member
  • PipPip
  • LocationStockholm

Skickat 6 november 2007, 17:31

Jag är ansvarig utgivare och chefredaktör men kommer att jobba mycket med affärsutveckling. Pelle är innehålls- och eventansvarig. Så ansvaret delas absolut även om jag rent formellt har sista ordet.
0

#5 Medlem är utloggad   Mojo Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 6 november 2007, 20:35

Tack!
Det var vad jag antog och hoppades att vi inte förlorat Pelle. Bild

Ps. Kul att lära känna dig med Andreas! Bild

Med vänliga hälsningar

0

#6 Medlem är utloggad   Per Torberger Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 7 november 2007, 02:02

maikiboy, den 2007-11-03, 02:38, sa:

Tjena,
skönt initiativ, och även om jag inte har någon portfölj att visa upp (borde kanske lägga upp gamla artiklar nånstans:), tänkte jag kommentera.

1. Din portfolio, alltså din presentation
Det är väldigt estetiskt tilltalande, tycker jag! Men funktionsmässigt störande ...
Jag gillar inte att popupperna ändrar bredd, att jag måste klicka hela tiden (kommando+w funkar inte), att det är långsamt etc ... varför gör du det svårt för mig att bläddra bland dina grejer? När jag väl hittat inforutan och klickat, står det ofta ingenting (just something ...) och sedan måste jag klicka för att stänga ...

Well well, till innehållet.

Jag tycker det är tydlig skillnad på dina skarpa jobb och studentövningar. Hårddraget: där du har något att säga i inforutan, finns ett bra jobb.
Min tolkning: design handlar om kommunikation, har du inget att kommunicera är det ett personligt uttryck = konst.

Jag sa ju att det var hårddraget.

Gillar visserligen några av de icke skarpa grejerna också, typ gubben med glajer, men generellt.
Bäst tycker jag att loggan för Ariab och Kampsportssajten (fan, loggan är ju fullkontakt:) är.

Se så, fler portföljer nu, gärna här på forumet men annars: länka!
Eller är det bara Maik som törs ... ;-P

PS: Kan tipsa om att Leijon har grejer i sin portfölj, se och säg vad du tycker!
0

#7 Medlem är utloggad   Mojo Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 7 november 2007, 10:07

Tyvärr har jag ingen enhetlig eller dagsaktuell portfölj bortsett från verksamhetens sida ... eller denna gamla skåpmatsprodukt: www.mojo-art.com - känsliga tittare varnas den har ej vart uppdaterad sedan 2000.
Ett annat exempel är detta konstkoncept men där visas endast enhetlig form byggd på sann göteborgshumor, ordassociationer och snögubbar: www.chillyhumor.com -denna sida är under ombyggnad dock.

Grått är en trevlig 'ny' svart färg. ;-)

0

#8 Medlem är utloggad   Mojo Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 8 november 2007, 21:29

Som anställd äger din uppdragsgivare rätten till verken du skapar i anställningsförhållandet om inget angivits i ert anställningsavtal. Du bör således be denne om råd.

Med vänliga hälsningar

0

#9 Medlem är utloggad   expose Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 9 november 2007, 11:05

Hej Mojo,

är du riktigt säker på detta?!
Låter ju helt sjukt.

0

#10 Medlem är utloggad   Mojo Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 9 november 2007, 15:11

Kan inte ge dig en klar hänvisning eftersom lagen är omfattande och då jag har kort om tid. Men  när jag snabbt skummade lagen finns nedanstående stycke med i upphovsrättslagen. Finns säkert fler punkter som kan vara värda att läsa i den lagen eller kanske även annan lag. Kan vara ett bra tips för att bli medveten om sitt värde och vårda sina avtal.

"Datorprogram skapade i anställningsförhållanden

40 a § Upphovsrätten till ett datorprogram, som skapas av en
arbetstagare som ett led i hans arbetsuppgifter eller efter
instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren, såvida inte
något an nat har avtalats. Lag (1992:1687).
"

0

#11 Medlem är utloggad   Mojo Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 9 november 2007, 15:12

Mojo, den 2007-11-09, 15:11, sa:

Kan inte ge dig en klar hänvisning eftersom lagen är omfattande och då jag har kort om tid. Men  när jag snabbt skummade lagen finns nedanstående stycke med i upphovsrättslagen. Finns säkert fler punkter som kan vara värda att läsa i den lagen eller kanske även annan lag. Kan vara ett bra tips för att bli medveten om sitt värde och vårda sina avtal.

"
Datorprogram skapade i anställningsförhållanden

40 a § Upphovsrätten till ett datorprogram, som skapas av en
arbetstagare som ett led i hans arbetsuppgifter eller efter
instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren, såvida inte
något an nat har avtalats. Lag (1992:1687).
"

Med vänliga hälsningar

0

#12 Medlem är utloggad   Tobias A Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 9 november 2007, 20:04

maikiboy:

Angående hemsidan så ser det bra ut, men den är något inkonsekvent och skulle kunna vara lättare att använda. Varför länkar båda kontaktbilderna till din hemsida, och i ett nytt fönster? Och varför är de över huvud taget bilder? Det förvirrar.

Sen måste jag kommentera materialet i din portfölj. Att kopiera i lärosyfte är helt okej, och att inspireras av andra är svårt att undgå, men åtminstone två av dina bilder i portföljen är i stort sett kopierade rakt av från en rätt så känd grafiker. Du vet säkert vilka jag menar, men de bilder jag tänker på är ursprungligen av Scott Hansen ( http://iso50.com ). Det känns väldigt oproffesionellt att du har med dem i din portfölj, och du lurar både en eventuell klient och dig själv. Bort med dem säger jag.

Här är bilderna jag tänker på:
http://www.computera..._vector_collide
och
http://www.merchline...splay.452.p.htm
(roterad 180 grader, och flickan bytte kön - jämfört med din)
0

#13 Medlem är utloggad   maikiboy Ikon

• Member
  • PipPip

Skickat 16 november 2007, 00:57

Tobias A, den 2007-11-09, 20:04, sa:

maikiboy:

Angående hemsidan så ser det bra ut, men den är något inkonsekvent och skulle kunna vara lättare att använda. Varför länkar båda kontaktbilderna till din hemsida, och i ett nytt fönster? Och varför är de över huvud taget bilder? Det förvirrar.

Sen måste jag kommentera materialet i din portfölj. Att kopiera i lärosyfte är helt okej, och att inspireras av andra är svårt att undgå, men åtminstone två av dina bilder i portföljen är i stort sett kopierade rakt av från en rätt så känd grafiker. Du vet säkert vilka jag menar, men de bilder jag tänker på är ursprungligen av Scott Hansen ( http://iso50.com ). Det känns väldigt oproffesionellt att du har med dem i din portfölj, och du lurar både en eventuell klient och dig själv. Bort med dem säger jag.

Här är bilderna jag tänker på:
http://www.computera..._vector_collide
och
http://www.merchline...splay.452.p.htm
(roterad 180 grader, och flickan bytte kön - jämfört med din)

Tackar för feedbacken, jag ska se till och fixa ett kontaktformulär när man klickar på de två översta bannrarna, dock så ligger detta någon månad fram i tiden.

De två grejer som du vill att jag ska ta bort gjordes när jag följde Scotts tutorials på Computer Arts. Jag kan ta bort dom men eftersom jag tillverkat dem själv vill jag inte påstå att jag snott något mer än idéer, det kanske är tillräckligt mkt? jag vet inte...
0

#14 Medlem är utloggad   maikiboy Ikon

• Member
  • PipPip

Skickat 16 november 2007, 01:52

Per Torberger, den 2007-11-07, 02:02, sa:

maikiboy, den 2007-11-03, 02:38, sa:

Tjena,
skönt initiativ, och även om jag inte har någon portfölj att visa upp (borde kanske lägga upp gamla artiklar nånstans:), tänkte jag kommentera.

1. Din portfolio, alltså din presentation
Det är väldigt estetiskt tilltalande, tycker jag! Men funktionsmässigt störande ...
Jag gillar inte att popupperna ändrar bredd, att jag måste klicka hela tiden (kommando+w funkar inte), att det är långsamt etc ... varför gör du det svårt för mig att bläddra bland dina grejer? När jag väl hittat inforutan och klickat, står det ofta ingenting (just something ...) och sedan måste jag klicka för att stänga ...

Well well, till innehållet.

Jag tycker det är tydlig skillnad på dina skarpa jobb och studentövningar. Hårddraget: där du har något att säga i inforutan, finns ett bra jobb.
Min tolkning: design handlar om kommunikation, har du inget att kommunicera är det ett personligt uttryck = konst.

Jag sa ju att det var hårddraget.

Gillar visserligen några av de icke skarpa grejerna också, typ gubben med glajer, men generellt.
Bäst tycker jag att loggan för Ariab och Kampsportssajten (fan, loggan är ju fullkontakt:) är.

Se så, fler portföljer nu, gärna här på forumet men annars: länka!
Eller är det bara Maik som törs ... ;-P

PS: Kan tipsa om att Leijon har grejer i sin portfölj, se och säg vad du tycker!

Tackar för din fina kritik. Jag tog till mig den och såg till att fixa kommentarer på allt.

Ang. funktionerna på sidan är det på G att fixas till. När du säger att ajaxpopupen ändrar bredd, menar du på höjden eller på bredden?
0

#15 Medlem är utloggad   Tobias A Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 17 november 2007, 15:09

maikiboy, den 2007-11-16, 00:57, sa:

Tackar för feedbacken, jag ska se till och fixa ett kontaktformulär när man klickar på de två översta bannrarna, dock så ligger detta någon månad fram i tiden.
Bra!

maikiboy, den 2007-11-16, 00:57, sa:

De två grejer som du vill att jag ska ta bort gjordes när jag följde Scotts tutorials på Computer Arts. Jag kan ta bort dom men eftersom jag tillverkat dem själv vill jag inte påstå att jag snott något mer än idéer, det kanske är tillräckligt mkt? jag vet inte...
Även om hans tutorials är på relativt hög nivå så kan i stort sätt vem som helst med rätt bra koll på photoshop genomföra dem, och då försvinner lite poängen av att visa upp dem. Att måla av en bild kräver inte särskilt mycket, och även om det är väldigt bra träning så är det svåra just precis att komma på iden och få kompositionen att fungera.
Sen tycker jag att om du verkligen vill ha kvar dem bör du (ganska tydligt) påpeka att du inte gjort dem helt själv utan gått efter en tutorial, och kanske till och med länka till den. Tror till och med ComputerARTs själva har sagt något liknande i ett nummer när en läsare frågade huruvida man fick visa upp bilder man gjort efter deras tutorials, faktiskt.
0

#16 Medlem är utloggad   Per Torberger Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 19 november 2007, 12:29

maikiboy, den 2007-11-16, 01:52, sa:

Tackar för din fina kritik. Jag tog till mig den och såg till att fixa kommentarer på allt.

Ang. funktionerna på sidan är det på G att fixas till. När du säger att ajaxpopupen ändrar bredd, menar du på höjden eller på bredden?

Mest irriterande var nog att popupen ändrar bredd. Navigationsfunktioner får gärna ligga på samma plats hela tiden på en sajt. Tex menyer, stäng fönsterknappar etc, så att jag som besökare lätt och utan onödiga musrörelser kan förflytta mig.

Angående Tobias viktiga uppmärksammande: jag tycker att du ska ta bort dem helt. Vill du visa upp ett inlärt manér, gör i så fall en helt egen bild. Framförallt killen med glajer är vad jag skulle kalla ett plagiat.
Tänk så här: någon gillar bilden på killen och köper en tjänst av dig. Sedan, innan du börjat jobba med uppdraget, får kunden veta att att en av de bilder denne uppskattat mest inte är din egen. Lite pinsam situation kanske? :)
0

#17 Medlem är utloggad   maikiboy Ikon

• Member
  • PipPip

Skickat 19 november 2007, 21:34

Per Torberger, den 2007-11-19, 12:29, sa:

maikiboy, den 2007-11-16, 01:52, sa:

Mest irriterande var nog att popupen ändrar bredd. Navigationsfunktioner får gärna ligga på samma plats hela tiden på en sajt. Tex menyer, stäng fönsterknappar etc, så att jag som besökare lätt och utan onödiga musrörelser kan förflytta mig.

Angående Tobias viktiga uppmärksammande: jag tycker att du ska ta bort dem helt. Vill du visa upp ett inlärt manér, gör i så fall en helt egen bild. Framförallt killen med glajer är vad jag skulle kalla ett plagiat.
Tänk så här: någon gillar bilden på killen och köper en tjänst av dig. Sedan, innan du börjat jobba med uppdraget, får kunden veta att att en av de bilder denne uppskattat mest inte är din egen. Lite pinsam situation kanske? :)

Yes, ok. jag ska ta bort dem /img/smileys/blush.png
0

#18 Medlem är utloggad   favati Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 24 april 2008, 19:31

Yo! Lade just upp lite fler grejer i min portfölj. Kolla in! De flesta konsertaffischerna är gjorda på typ en kafferast, från idé (blir sällan några storartade idéer) till pdf. So be nice ;)Men alltså, när jag klickar på "Portfölj"...fliken "Bilder" är markerad, men det står "Inga filer uppladdade" Det krävs att jag klickar på fliken "Bilder" för att mina filer/länkar ska synas. Borde inte de synas från första början när man kommer in på sidan? Men det kanske bara gäller när jag tittar på min egen portfölj.Kollade just in Mojos portfölj och märkte att man hamnar på fliken "Film&Musik". Huh?! Det känns ju lite knasigt, man borde ju hamna på "Bilder" som default, känns ju mest relevant.
0

#19 Medlem är utloggad   tommy.bonte Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 25 april 2008, 23:49

Delar gärna med mig av min hemsida som jag precis lagt upp, http://www.bgumedia.se/ky07gmp/tommy , tar mer än gärna emot kritik!
0

#20 Medlem är utloggad   Schtettan Ikon

• Newbie
  • Pip
  • LocationTidaholm

Skickat 9 juni 2010, 00:46

Fräschar härmed upp tråden med att länka till min portfolio/blogg. Adressen är jonassandstedt.se

Skriva gärna några kommentarer om mina arbeten! Konstruktiv kritik uppskattas :rolleyes:

Bifogad fil  tumb-jonassandstedt.jpg (17,52Kb)
Antal nedladdningar: 0
/Jonas Sandstedt
jonassandstedt.se
0

• (2 sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare