Cap&Designs forum har stängt portarna och accepterar inte längre nya inlägg eller medlemmar.

CAP&Designs forum: Illustratör barnbok - CAP&Designs forum

Hoppa till innehåll

RSS Nytt innehåll

RSS Nya ämnen

Newsletter Nyhetsbrev CAP&Design

Heta nyheter till din mejlbox
E-postadress

Välj ett nyhetsbrev
CAP Nyhetsbrev
CAP Proffsfoto
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

Illustratör barnbok Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   Beatha Ikon

• Newbie
  • Pip
  • Grupp: Members

Skickat 27 februari 2012, 11:51

Hej!

Jag har skrivit en barnbok och jag vill helst skicka in manuset med bilder, så nu söker jag en illustratör/tecknare att samarbeta med. Åtminstone vill jag ha bilder till några av texterna för att kunna förmedla en helhet med text, bild och form. Jag är medveten om att de allra flesta medlemmarna på detta forum är människor som är illustratörer och tecknare till yrket och endast arbetar mot betalning, men detta är enbart ett hobbyprojekt, så jag har ingen möjlighet att betala något arvode. Jag söker alltså någon som vill vara med på projektet av eget intresse. Jag tänker mig att om det finns intresse från något förlag så ordnar vi upp de praktiska detaljerna då. Ledord; barnvänligt, charmigt, ljust, finurligt, detaljrikt,busigt,glimten i ögat etc Om detta låter intressant, hör av dig till

beatha@pennor.com

Med vänlig hälsning

Beatha
0

#2 Medlem är utloggad   Stefan illustratören Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members

Skickat 29 februari 2012, 00:01

Visa inläggBeatha, den 27 februari 2012, 12:51, sa:

Hej!

Jag har skrivit en barnbok och jag vill helst skicka in manuset med bilder, så nu söker jag en illustratör/tecknare att samarbeta med. Åtminstone vill jag ha bilder till några av texterna för att kunna förmedla en helhet med text, bild och form. Jag är medveten om att de allra flesta medlemmarna på detta forum är människor som är illustratörer och tecknare till yrket och endast arbetar mot betalning, men detta är enbart ett hobbyprojekt, så jag har ingen möjlighet att betala något arvode. Jag söker alltså någon som vill vara med på projektet av eget intresse. Jag tänker mig att om det finns intresse från något förlag så ordnar vi upp de praktiska detaljerna då. Ledord; barnvänligt, charmigt, ljust, finurligt, detaljrikt,busigt,glimten i ögat etc Om detta låter intressant, hör av dig till

beatha@pennor.com

Med vänlig hälsning

Beatha

Hej Beatha,

Jag är en sån där illustratör och bokomslagsformgivare som vill ha betalt för sitt jobb ;-)

Generellt tänk om och tänk annorlunda.
Först för att skicka in ett manus till ett förlag behöver du inte en illustratör. Du kan skicka in ditt manus som det är.

Om det bara är ett hobbyprojekt, vilket det mesta skapas utifrån i början, kanske du kan tänka om och publicera boken själv? www.lulu.com kan vara en sida att titta närmare på för just det ändamålet.

Du kan inte batala illustratören säger du, okey men om ni skulle få publicerat via ett etablerat förlag så är det förlaget som betalar och inte du.

Om du självpublicerar eller inte, dela 50/50 på inkomsterna. Och är det en barnbok då innebär det många bilder och mycket jobb. Kotym, praxis är då mer att dela 50/50. Att illustrera är inte bara att dra en penna över ett papper för att det är kul. Det är rent jobb också... Se det inte som att illustratören ska jobba gratis åt dig. Se på det som ett samarbete där ni delar på det hela. Eller nått annat upplägg.

Men som sagt, om du ska skicka till ett förlag, skicka först. Kanske förlaget har sina egna illustratörer de vill använda, och du kan då erbjuda, föreslå din illustratör.

Lycka till.
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare