Cap&Designs forum har stängt portarna och accepterar inte längre nya inlägg eller medlemmar.

CAP&Designs forum: Typografiska termer på svenska - CAP&Designs forum

Hoppa till innehåll

RSS Nytt innehåll

RSS Nya ämnen

Newsletter Nyhetsbrev CAP&Design

Heta nyheter till din mejlbox
E-postadress

Välj ett nyhetsbrev
CAP Nyhetsbrev
CAP Proffsfoto
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

Typografiska termer på svenska Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   Mathias Lindholm Ikon

• Newbie
  • Pip
  • Grupp: Members
  • LocationHelsingfors

Skickat 23 februari 2012, 16:08

Håller på och skriver mitt examensarbete som bäst och har stött till med några problem gällande typografiska termer och det svenska språket. Eftersom jag studerar i Finland och största delen av litteraturen jag har är på engelska känns det just nu lite knepigt. Wikipedia och Christer Hellmarks bok “Typografisk handbok” har hjälpt mig en god bit på vägen men nu har jag kört fast.

1. Svenska översättningen för letter spacing?
I Hellmarks bok finns en engelsk-svensk ordlista som menar att svenska termen skulle vara spärrning. Detta verkar lite konstigt eftersom spärrning enligt Wikipedia och FyrisFonts syftar enkom på ökning av mellanrummet mellan samtliga tecken, inte ökning och minskning.

Tillriktning är en anna term jag stött på men som jag förstått så är dess engelska motsvarighet trackning, iofs. pekar både letter spacing och tracking till samam Wikipedia sida. Är detta en term som lungt kunde använda eller finns några bättre förslag?

2. Letter sidebearings — finns det en svensk term?
Tills vidare har jag bara använt begreppen vänster- och högermarginal eftersom inget bättre har dykt upp. Finns det ens ett svenskt term för detta?

3. Svenska översättningen för type design?
Har inte hittat några exakta översättningar eller definitioner så har bara använt begreppet typsnittsformgivning. Är det korrekt eller finns det något bättre?