Cap&Designs forum har stängt portarna och accepterar inte längre nya inlägg eller medlemmar.

CAP&Designs forum: Ändra A-master från portrait- till landscapeläge? - CAP&Designs forum

Hoppa till innehåll

RSS Nytt innehåll

RSS Nya ämnen

Newsletter Nyhetsbrev CAP&Design

Heta nyheter till din mejlbox
E-postadress

Välj ett nyhetsbrev
CAP Nyhetsbrev
CAP Proffsfoto
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

Ändra A-master från portrait- till landscapeläge?

#1 Medlem är utloggad   Martin Samuelsson Ikon

• Newbie
  • Pip
  • Grupp: Members

Skickat 23 februari 2012, 12:59

Hej,

Jag skriver en rapport om mitt examensarbete (inom industridesign). Rapporten har jag valt
att skriva i vanligt A4-format (portraitläge), men mina skissfaser vill jag presentera som landscape (liggande läge).
Problemet är att när jag försöker rotera min master och uppslagen så ändras mina kolumner från vertikala till horisontella.
Jag vill att kolumnerna ska förbli vertikala trots att jag byter från portrait till landscape-läge. Är det någon som vet hur man gör det? Jag har bifogat två bilder som visar vad jag menar.

Bifogad fil  Min nuvande A-master.jpg (429,89Kb)
Antal nedladdningar: 0
Bifogad fil  Det här vill jag göra om min A-master till.jpg (531,33Kb)
0

#2 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 23 februari 2012, 13:36

Är du säker på att det är "A-master" du vill ändra på? Du ska inte skapa en B-Master för horisontell? Är alla sidor liggande? Vilken version av InDesign?

Du kan rotera en sida (som att vrida boken) och då vrids spalterna annars får du redigera formatet (Det gör du med page tool)
Ligger all text flödad och du ska ändra från två till tre spalter är det nästan lättast autoflöda i ett nytt dokuments om är liggande format och trespalt. Har du ett text block som är indelat i 2 spalter kan du göra ett objektformat och tillämpa det i objektformatet skriver du trespalt.

Om jag förstår så är detta något man kommer ta tag i under utveckling mot nya publiceringsmedier, men vi är inte helt där, och det kräver tänka om lite.

Prova det här (efter du sparat backup) i CS5 eller 5.5 använd Page tool, clicka på sidan A-master du får upp controllpanelen och kan ändra till liggande, i layout ändrar du till 3 spalt.

Jag skulle nog gjort en master B med ett (1) textblock (text frame) där man delar blocket i 3 spalter. Du skapar text blocket när du roterar sidan och trycker ctl-B (cmd-B på mac) väljer spalter där. Vill du ha stödlinjer/guides så väljer du att skapa dessa men det är inget krav för att få texten att fungera. Lite krångligt att förklara, men jag tror ändå det är lättast.

OBS!! ska bindningen vara till höger eller i huvud/fot? Eller ska uppslag stängas av? Detta kan bli problem om du skriver ut! Tänk igenom hur du ska producera denna. Har varit med om många kalender produktioner där man inte tänkt på vad som händer när man roterar hur som hellst. Gör gärna en dummy (en fysisk papperskopia som hjälper dig tänka rätt).

Lycka till.
Vi lever så länge vi lär :) www.artcoach.se
0

#3 Medlem är utloggad   Martin Samuelsson Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 23 februari 2012, 15:47

Visa inläggartcoach.se, den 23 februari 2012, 13:36, sa:

Är du säker på att det är "A-master" du vill ändra på? Du ska inte skapa en B-Master för horisontell? Är alla sidor liggande? Vilken version av InDesign?

Du kan rotera en sida (som att vrida boken) och då vrids spalterna annars får du redigera formatet (Det gör du med page tool)
Ligger all text flödad och du ska ändra från två till tre spalter är det nästan lättast autoflöda i ett nytt dokuments om är liggande format och trespalt. Har du ett text block som är indelat i 2 spalter kan du göra ett objektformat och tillämpa det i objektformatet skriver du trespalt.

Om jag förstår så är detta något man kommer ta tag i under utveckling mot nya publiceringsmedier, men vi är inte helt där, och det kräver tänka om lite.

Prova det här (efter du sparat backup) i CS5 eller 5.5 använd Page tool, clicka på sidan A-master du får upp controllpanelen och kan ändra till liggande, i layout ändrar du till 3 spalt.

Jag skulle nog gjort en master B med ett (1) textblock (text frame) där man delar blocket i 3 spalter. Du skapar text blocket när du roterar sidan och trycker ctl-B (cmd-B på mac) väljer spalter där. Vill du ha stödlinjer/guides så väljer du att skapa dessa men det är inget krav för att få texten att fungera. Lite krångligt att förklara, men jag tror ändå det är lättast.

OBS!! ska bindningen vara till höger eller i huvud/fot? Eller ska uppslag stängas av? Detta kan bli problem om du skriver ut! Tänk igenom hur du ska producera denna. Har varit med om många kalender produktioner där man inte tänkt på vad som händer när man roterar hur som hellst. Gör gärna en dummy (en fysisk papperskopia som hjälper dig tänka rätt).

Lycka till.

Tack, för ditt svar! För att svara på dina frågor så arbetar jag i CS 4 (Page tool finns inte i indesign cs 4?) på en PC. Alla sidor (ca 70 totalt) är stående förutom 10-12 som är liggande uppslag över skisser och färdiga CAD-renderingar.
Jag har försökt skapa en liggande B-master men har automatiskt fått en stående master. Har förgäves letat i "Margins and columns"-fliken efter funktioner att ändra spalterna enligt mitt önskemål.
När rapporten ska bindas kommer den bindas i stående format med en rygg. Läsaren kommer därför måsta rotera rapporten 90 grader för att läsa dessa liggande uppslag.

Jag testade nu att skapa en B-master skapa en stor textruta och trycka Ctrl+B. Lyckades skapa 3-spalter etc, men även om jag gjorde allt detta i mastern så kommer jag behöva göra om samma grej med varje uppslag, eller?
0

#4 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 23 februari 2012, 20:48

I CS4 kan du inte blanda sidor stående och liggande, alla sidor ska vara samma format… men så ska det ju vara i trycksaken!?

Du kan rotera inehållat, om det endast är skisser vad ska du då med spalter till?
Du kan ju rotera uppslagen men det är just att vrida på boken vilket inte fins i de tidigare versionerna av InDesign.Behöver du spalter skapa dem under layout skapa stödraster (Layout: Create guides monterar du nytt innehåll så blir det roterat.)
Bifogad fil  3columns.gif (15,62Kb)
Lättast är väl bara rotera det innehåll du vill rotera. Det är ju det som är poängen med InDesign att du inte måste slaviskt följa stödlinjer eller rotationen på sidor.
Vi lever så länge vi lär :) www.artcoach.se
0

#5 Medlem är utloggad   Gunnar Staland Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 26 februari 2012, 17:13

Hej
Det verkar som du skapar ett problem istället för en lösning. Enklast skapar du en B-mallsida och lägger in eventuella spalter med hjälp av stödlinjer ( använd stödlinjehanteraren). Lägg in bildblock på mallsidan och vrid dem 90 grader eller så myckert du vill så hamnar bilden rätt när du senare ska montera den på dokumentsidan.Du kan så klart lägga in färdiga bildtextblock också och vrida dem i position. Följ för övrigt Artcoachs goda råd.
När du jobbar med de aktuella sidorna kan du ju vrida skärmen stående ctrl+alt vänster eller högerpil (PC) :)

hälsn Gunnar S

PS på svenska heter det stående resp liggande format.
0

#6 Medlem är utloggad   Martin Samuelsson Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 28 februari 2012, 11:22

Visa inläggGunnar Staland, den 26 februari 2012, 17:13, sa:

Hej
Det verkar som du skapar ett problem istället för en lösning. Enklast skapar du en B-mallsida och lägger in eventuella spalter med hjälp av stödlinjer ( använd stödlinjehanteraren). Lägg in bildblock på mallsidan och vrid dem 90 grader eller så myckert du vill så hamnar bilden rätt när du senare ska montera den på dokumentsidan.Du kan så klart lägga in färdiga bildtextblock också och vrida dem i position. Följ för övrigt Artcoachs goda råd.
När du jobbar med de aktuella sidorna kan du ju vrida skärmen stående ctrl+alt vänster eller högerpil (PC) :)

hälsn Gunnar S

PS på svenska heter det stående resp liggande format.

Tack för hjälpen, Artcoach och Gunnar S

Med er hjälp har jag nu löst problemet (Jag roterade sidorna, skapade guidelinjer, roterade mina textstycken och bilder och passade in dem).
Även om jag löst problemet ska jag prova ditt råd, Gunnar om att rotera textblock direkt i en ny B-master. Är för oerfaren programmet då det aldrig slagit mig att man kan göra så.
Tackar också för ert tålamod med mitt språk. Har lite svårt för att förklara i text vad jag menar så jag typografi och indesign inte är huvudområdet jag arbetar inom.
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare