Cap&Designs forum har stängt portarna och accepterar inte längre nya inlägg eller medlemmar.

CAP&Designs forum: Arvode? - CAP&Designs forum

Hoppa till innehåll

RSS Nytt innehåll

RSS Nya ämnen

Newsletter Nyhetsbrev CAP&Design

Heta nyheter till din mejlbox
E-postadress

Välj ett nyhetsbrev
CAP Nyhetsbrev
CAP Proffsfoto
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

Arvode? Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   Mojo Art & Design Ikon

• Newbie
  • Pip
  • Grupp: Members
  • LocationTäby, Stockholm

Skickat 15 februari 2012, 19:35

Har landat ett ganska stort jobb, med 3 olika företag med samma ägare.

Företagen behöver:
3 Logotyper
Grafisk profil
Visitkort
Brevpapper
osv.

MIN FRÅGA ÄR:
Hur ska jag ta betalt?
Min ordinarie timpeng är 820 kr/tim.
Men om företaget vill anställa mig tar det ganska lång tid att framställa allt...blir ganska MYCKET pengar för dom...

HJÄLP!
Joaquim "Italiano" Rossby
CEO & Grundare av
Mojo Art & Design
Grafisk Design och Illustration
183 64 Täby
info@mojodesign.nu
www.mojodesign.nu
0

#2 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 15 februari 2012, 23:41

Vissa saker är svåra att prissätta logotyp och grafisk profil tror jag hör till det svåraste, speciellt om man ska säkerställa och dokumentera på ett korrekt sätt. Hur mycket ansvar man har och hur mycket kundnytta det är. Har inget konkret förslag, att ta betalt är inte min starka sida (annars hade jag väll inte lagt ner en massa tid på att svara en massa poster här ;p)
Vi lever så länge vi lär :) www.artcoach.se
0

#3 Medlem är utloggad   SaraB Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 16 februari 2012, 10:14

Tycker också att det är jättesvårt. Försök tänka hur lång tid det tar i timmar. Det är lätt att tänka att det blir mycket pengar för kunden. Samtidigt måste ju du som leverantör få betalt för den tid du lägger ner.

Ett problem jag får ibland när jag tar betalt för få timmar är att kunden inte värdesätter det jobb som jag lägger ner extra om jobbet tar längre tid än jag räknat med. Vilket tyvärr leder till att ingen blir nöjd varken jag eller kunden.
0

#4 Medlem är utloggad   Mojo Art & Design Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 16 februari 2012, 18:11

Ja, det är sk*tsvårt att ta betalt rätt!
Jag har formulerat ett eget avtal som jag ska presentera för kunden. Man vet inte om han tar mitt prisförslag som en fist i fejset och väljer bort mig direkt....

Jag får försöka....

Idag tar jag 820kr/tim, men då oftast för kortare uppdrag.
Det här uppdraget kommer ta tiiiiid. Ska jag ta mindre?

J

Visa inläggSaraB, den 16 februari 2012, 10:14, sa:

Tycker också att det är jättesvårt. Försök tänka hur lång tid det tar i timmar. Det är lätt att tänka att det blir mycket pengar för kunden. Samtidigt måste ju du som leverantör få betalt för den tid du lägger ner.

Ett problem jag får ibland när jag tar betalt för få timmar är att kunden inte värdesätter det jobb som jag lägger ner extra om jobbet tar längre tid än jag räknat med. Vilket tyvärr leder till att ingen blir nöjd varken jag eller kunden.

CEO & Grundare av
Mojo Art & Design
183 64 Täby
info@mojodesign.nu
www.mojodesign.nu
0

#5 Medlem är utloggad   SaraB Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 16 februari 2012, 20:06

Visa inläggMojo Art & Design, den 16 februari 2012, 18:11, sa:

Ja, det är sk*tsvårt att ta betalt rätt!
Jag har formulerat ett eget avtal som jag ska presentera för kunden. Han omsätter över miljonen enligt företagsregistreringen, men man vet inte om han tar mitt prisförslag som en fist i fejset och väljer bort mig direkt....

Jag får försöka....

Idag tar jag 820kr/tim, men då oftast för kortare uppdrag.
Det här uppdraget kommer ta tiiiiid. Ska jag ta mindre?

J

Jag brukar ta mindre men jag är dålig på att ta betalt ;) Framförallt räknar jag för kort tid på uppdragen där brukar det bli problem. På Almi fick jag rådet att ju kortare uppdrag ju mer betalt. Det kan ju vara svårt att bedömma hur pass köpstark kunden är. Du får fundera på om det är värt att göra jobbet för förlite betalt. Det där med att ta betalt är verkligen knepigt, men jag tror det är jättevanligt att man lägger sig för lågt det är ett mönster som är svårt att bryta. Tänk att du ska ha en hyffsad månadslön och att om du är egen företagare också att du måste betala skatt och sociala avgifter.
0

#6 Medlem är utloggad   Mojo Art & Design Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 22 februari 2012, 02:53

Har nu diskuterat med oändligt många kollegor i branschen och kommit fram till att 125.000 kr för den storlek på jobb faktiskt inte är så mycket.
Det innebär att kunden betalar inte bara för själva kreativiteten, arbetet och tiden, utan även för vad han/hon får för värde av sitt nya varumärke...
Att få ett skräddarsytt varumärke som uttrycker exakt vad företaget vill förmedla, kostar i dagsläget så pasd mycket.
Dock behöver man inte specificera timlönen, men absolut räkna ut själv som grafiker hur lång tid man behöver och vad det är värt...
Att lägga sig på ca 800 kr/tim är tydligen lågt i den här frågan, så min kund får det ganska billigt..
CEO & Grundare av
Mojo Art & Design
183 64 Täby
info@mojodesign.nu
www.mojodesign.nu
0

#7 Medlem är utloggad   SaraB Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 24 februari 2012, 10:19

Visa inläggMojo Art & Design, den 22 februari 2012, 02:53, sa:

Har nu diskuterat med oändligt många kollegor i branschen och kommit fram till att 125.000 kr för den storlek på jobb faktiskt inte är så mycket.
Det innebär att kunden betalar inte bara för själva kreativiteten, arbetet och tiden, utan även för vad han/hon får för värde av sitt nya varumärke...
Att få ett skräddarsytt varumärke som uttrycker exakt vad företaget vill förmedla, kostar i dagsläget så pasd mycket.
Dock behöver man inte specificera timlönen, men absolut räkna ut själv som grafiker hur lång tid man behöver och vad det är värt...
Att lägga sig på ca 800 kr/tim är tydligen lågt i den här frågan, så min kund får det ganska billigt..

Det låter rimligt i mina öron. Lycka till :)
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare