Cap&Designs forum har stängt portarna och accepterar inte längre nya inlägg eller medlemmar.

CAP&Designs forum: paragraph styles - CAP&Designs forum

Hoppa till innehåll

RSS Nytt innehåll

RSS Nya ämnen

Newsletter Nyhetsbrev CAP&Design

Heta nyheter till din mejlbox
E-postadress

Välj ett nyhetsbrev
CAP Nyhetsbrev
CAP Proffsfoto
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

paragraph styles

#1 Medlem är utloggad   flirup Ikon

• Member
  • PipPip
  • Grupp: Members

Skickat 15 februari 2012, 10:26

Jag jobbar med ett dokument i indesign där jag har massa rutor som ska vara likadana på varje sida (50sidor). Undrar om man kan göra ngt liknande paragraph styles, fast med grafiken dvs rutorna? dvs att jag har alla rutorna kopplade till ett styrdokument som gör att man kan ändra på alla samtidigt. Tacksam för svar!
0

#2 Medlem är utloggad   Gunnar Staland Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 15 februari 2012, 14:10

Hej
Jag antar att du vill ändra färg, linjeegenskaper styckeformat etc.
Gör ett objektformat (fönster objektformat ctrl+F7 om du är i PC)
Där gör du alla inställningar och egenskaper blocket ska ha. Gör sedan alla rutor
baserade på det objektformatet.
Om du sedan vill ändra utseendet redigerar du helt enkelt objektformatet.
Gunnar S
0

#3 Medlem är utloggad   flirup Ikon

• Member
  • PipPip

Skickat 15 februari 2012, 15:14

tackar, va bra men kan dock inte hitta vad man justerar storlek - höjd/bredd på rutorna, var finns denna inställning? det är detta som är viktigast för mig eftersom jag behöver kunna ändra på detta senare i arbetets gång utan att behöva gå in på alla 50 sidor
0

#4 Medlem är utloggad   Gunnar Staland Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 15 februari 2012, 16:05

Hej igen
Du lägger objektet på mallsidan och ändrar storleken där om det behövs.

Om du mot förmodan skulle vilja arbeta med flera olika förinställda storlekar skapar du flera mallsidor (B C osv.)
Sen kan du använda olika mallsidor på olika dokumentsidor beroende på hur du vill att textblocket ska se ut på just den aktuella sidan.

Gunnar S
0

#5 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 15 februari 2012, 19:09

Det finns något som heter object styles, men svårt att förstå vad du vill. Det går inte att göra "block" runt text som i CSS om det är det du tänker.

Man kan däremot "fuska" till det med styckeslinjer (Paragraph rules) Vad är inte en ruta om inte en mycket bred linje där linjebredden är höjden på rutan. Men det kräver lite planerande.

Man kan även använda ankrade objekt men objektets höjd och bredd kan man inte styra som med stycken, inte idag.
Vi lever så länge vi lär :) www.artcoach.se
0

#6 Medlem är utloggad   flirup Ikon

• Member
  • PipPip

Skickat 20 februari 2012, 10:30

Tack så mkt!
0

#7 Medlem är utloggad   flirup Ikon

• Member
  • PipPip

Skickat 20 februari 2012, 11:59

efter jag kopplat alla mina sidor till en mall så ska jag gå in och lägga in bilder och fylla i text under rubrikerna:

Dock verkar det som om mallformateringen inte längre gäller efter jag fyllt i text under mina rubriker, ändrar jag i mallen så följer inte mina rubriker med

Jag får nog köpa en bok om indesign men tills dess kan jag ju fråga här kanske
0

#8 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 20 februari 2012, 15:27

Har du redigerat i något som är kopplat till mallen bryter du helt eller delvis kopplingen till mallen. Om det är texten du har redigerat, då har du brutit kopplingen till texten.

Det är lite svårt att dyka rakt in i vart du är i dina förkunskaper och vart du vill med InDesign. Det finns mycket lite som visar hur det som du har, vad som blir fel eller det du vill ha ser ut. Är det text som ska vara samma på alla sidor och som därför är kopplade till mall sidor? Kanske det är variabler och inte mallsidor du är ute efter? Jag har undervisat InDesign sen i princip v2 (CS5.5 heter egentligen 7.5) och det blir allt svårare att hinna få med allt som programmet har att bjuda. Ska du jobba med mallar och mall konstruktion så är "InDesign helt enkelt" en bra bok, även om den bara finns för CS3. Ska du lära dig själv InDesign är "Allt i en bok" bra för självstudier, med tydliga instruktioner och exempel. Annars får du se dig om bland engelsk litteratur. (Jag vet moderskeppet.se har en InDesign kurs men har inte mer än bara vetskap om den och kan därför bara informera om den utan att veta om den kan rekommenderas). Finns bra webkurser på t ex lynda.com, med olika inriktning på indesign.

Och visst kan du fråga… men en grund är nog inte dum att ha.
Vi lever så länge vi lär :) www.artcoach.se
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare