Cap&Designs forum har stängt portarna och accepterar inte längre nya inlägg eller medlemmar.

CAP&Designs forum: Färginställningar i InDesign - CAP&Designs forum

Hoppa till innehåll

RSS Nytt innehåll

RSS Nya ämnen

Newsletter Nyhetsbrev CAP&Design

Heta nyheter till din mejlbox
E-postadress

Välj ett nyhetsbrev
CAP Nyhetsbrev
CAP Proffsfoto
Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

Färginställningar i InDesign

#1 Medlem är utloggad   Dan Nilsson Ikon

• Newbie
  • Pip
  • Grupp: Members

Skickat 20 januari 2012, 14:21

Hej.

Usch, vilket strul...

På en Windowsdator kör jag InDesign CS 5.5 och jag jobbar med en bok som ska till trycket.
Ett litet antal bilder ska med som illustrationer i bilden och de är i gråskala samtliga.
Sådana är de dock inte när PDF-en anländer till trycket och även texten är satt till RGB,
säger de. Och allt ska vara i svart.

Var ställer man in detta?

Obs, det är en engelsk version av programmet.

Tack på förhand.
0

#2 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 20 januari 2012, 15:05

OK, inget ovanligt problem.

När du kollar med separationer i InDesign är de bara i svart?
Om ja då är det dina PDF inställningar som kan strula till det. Det ska finnas lite grejer jag skrivit tidigare om det här. Men i stort måste du veta att du kan ha färginställningar för Indesign (program nivå) det finns färginställningar på dokument nivå, och det finns färginställningar när man skapar PDF. Alla dessa tre måste du ha koll på.

Du måste veta VAD som ska konverteras och NÄR det ska konverteras.

Enklast är att använda PDFx1a med säker CMYK som flöde, det innebar att för CMYK så bevarar man värden, och det som ska färghanteras har man i RGB.

Enklast gör man detta med hjälp av profilerna "Europe Genereal Purpose v3" i Indesign.
Du kan gå in i document Assign profiles och tilldela CMYK profil för att försäkra dig om att dokument och arbets profiler är samma.

Sen har vi dessa bilder var kommer de ifrån? Har de någon profil?

Säkrast är att exportera till PDF enligt PDFx1a använd preserve numbers för CMYK. PDFx1a inkluderar bara profil som heter utdatametod (intent) vilken tryckeriet bör kunna hantera korrekt, annars är de inkompetenta… å du bör söka ett annat tryckeri.

Det är ungefär det jag kan säga utan att se dokumentet eller dina inställningar.

Är det bråttom kolla min kontakt info kan vi ta det lajv.
Vi lever så länge vi lär :) www.artcoach.se
0

#3 Medlem är utloggad   Dan Nilsson Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 30 januari 2012, 14:46

Ja, som du förstår är det inte bråttom... men ändå en del att busa med.
Stort tack.

Det är tre bilder och den som skapar riktigt huvudbry är en illustration, en liten
handritad karta. Den är ritad på vitt papper, inscannad i 300 dpi, gråskala och denna
hävdar de på tryckeriet varje gång jag försökt sända dem manuset att den är i 150 dpi och RGB!!

De andra bilderna i boken är nu strulfria så efter att jag ändrat inställningar
(och de är svartvita fotografier, däribland ett från ca 1910...)

Ja, den där kartan ger mig huvudbry. Men vad jag förstår är det globalt i dokumentet ändingar ska göras,
helt enkelt när man sparar ner i PDF. Det påverkar även infogade filer alltså oavsett om annat angetts
tidigare (Photoshop, inscanning etc)?

Kartan (om du/ni blir klokare av denna bild):

Bild

Mer huvudbry förresten:

Hur ändrar man storlek på denna ram globalt, i hela dokumentet?
Hur man gör sida för sida har jag klurat ut.
Jag har en mall att jobba med som en annan person utarbetat... men jag kan tyvärr inte därifrån få svar...
det är säkert busenkelt att göra men jag vet inte hur...

Bild
0

#4 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 30 januari 2012, 21:11

Man kan beskriva en grå bild i RGB (du ser ju gråskale bilder även på din RGB skärm ;p ), så från din skärmdump blir jag inte klokare man måste aningen se länk info, där man kan läsa av om bilden är i RGB eller måste man se output separations preview.

Ditt andra bekymmer beror lite på HUR man skapat dokumentet. Är textblocket på mallsidan, så kan det gå att redigera textblocket på mallsidan och alla text objekt ändras. Är det bara en löpande text kan det vara snabbare att montera om texten… med detta är lite svårt att förklara i text. Du bor inte i Örebro va?
Vi lever så länge vi lär :) www.artcoach.se
0

#5 Medlem är utloggad   Dan Nilsson Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 1 februari 2012, 13:24

Tolv år försent... på den tiden bodde jag i Karlskoga och var ofta i Örebro... nu bor jag utanför Göteborg.

Men det du skriver ger mig ändå lite ledtrådar... jag pillar lite och återkommer.
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare