Cap&Designs forum har stängt portarna och accepterar inte längre nya inlägg eller medlemmar.
Inga inlägg tas bort - forumet kommer att ligga kvar som en informationskälla.

CAP&Designs forum: Hur konvertera "rätt" från PMS till RGB/HEX? - CAP&Designs forum

Hoppa till innehåll

RSS Nytt innehåll

RSS Nya ämnen

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

Hur konvertera "rätt" från PMS till RGB/HEX? Vilken approach är egentlgen rätt sätt när man går från PMS till webb?

#1 Medlem är utloggad   sarah Ikon

• Newbie
  • Pip
  • Grupp: Members

Skickat 28 november 2011, 14:55

Hoppas på att något erfaret designproffs med koll på färg kan svara, för jag håller på att bli galen på det här med konvertering från PMS till RGB...

Jag jobbar med webbgrafik och är van att ha färdiga färgkoder i RGB/HEX att utgå ifrån. Men i det här fallet har kunden enbart en grafisk profil med PMS-färgkoder för logotyp och dekorfärger. Och ju mer jag googlar ju fler olika (!) sätt hittar jag, frågan är vad som är mest korrekt? Jag har inte tillgång till varken kalibrerad skärm eller pantone-böcker och jobbar normalt i RGB-läge i både Illustrator och Photoshop.

Vad jag hittills har prövat:
1. Online konversion charts med PMS (utan bokstav efter sifferkoden) som ger mig en RGB/HEX-färgkod.
2. Öppna logotypfil .ai i Illustrator och kolla RGB på PMS-swatchen där inne som ger mig en annan RGB/HEX-färgkod.
3. Öppna logotypfil .eps i Photoshop som då får en annan RGB/HEX-kod än vad den hade i Illustrator.
4. Color Picker i Photoshop -> Color Libraries -> väljer PMS -> går tillbaka till picker och får då ytterligare en annan RGB/HEX-färgkod.

Frågan är då vad som är mest rätt? Jag har också hört tipset att man ska kolla att det blir en snygg färg på skärmen snarare än att koden är exakt en viss kod, men då alla skärmar är olika undrar jag hur 17 det skulle kunna bli bättre än en etablerad "översättning". Speciellt som alla metoderna ovan som jag nånstans googlat fram ger olika resultat.

Hur gör ni som är professionella grafiska formgivare egentligen? Tack på förhand! :-)
0

#2 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 29 november 2011, 00:08

För att förstå varför det blir olika behöver man förstå vad man frågar efter.

Hex värden förutsätter RGB rymden att vara sRGB, men färger visas olika på olika enheter, så i princip är att ge sig in i HEX en okalibrerad värd. (Idag är inte webbläsare kalibrerade, till exempel explorer 9 översätter alla ICC taggade bilder till sRGB) Jobbar du i Adobe program är "allmän" profilerna med sRGB som standard profil. (Har du till exempel Adobe RGB som arbetsrymd översätts färger till denna och då blir hex värdena översättning av dessa siffror)

Pantone finns i dubbla tabbeller, dels i CMYK tabeller och dels i Lab tabeller, (Ja det existerar även andra som spektrala tabeller men de behöver vi inte bry oss om just nu). Men här förutsätter man att du vet vilken pantone färg du är ute efter och på vilket substrat. Jo Pantone färger definerar inte vilken "färg" det är på papper, utan PIGMENTET man trycker med. Jag har beskrivit det i en annan post som att sättur du en klick blåbärssylt på en porslins tallrik så blir det en "färg" men spiller du på en vit duk blir det en annan "färg" på duken.
Så om man utgår från PANTONE C eller PANTONE U blir det olika färg. Så det man måste lista ut är vad var det egentligen för färg AD'n som bestämde profilen var ute efter. (ibland är svaret den färg han tyckte såg bra ut på skärmen, och då är det bristfällig dokumentation som gör att det inte är klart… vilket kan leda till tolkningsmån)
Är inget skrivet brukar man tolka detta som PANTONE C. (OBS! vissa PANTONE färger går inte att trycka i CMYK, så CMYK värdet är en tolkning av PANTONE färgen på ett visst substrat)

Har dom inte varit noga och beskrivit färgen på ett adekvat sätt, då välj ett sätt (var konsekvent i vilket sätt DU jobbar) och blir du konfronterad så har du löst ett problem på bästa sätt.
Om det var viktigt så borde de ha lagt ner tid att beskriva färgen bättre. (Det finns många brister i en del internationella varumärkes branding guidelines, som gör det mycket svårt för tryckerier att veta hur de ska tolka värden. NCS har inte varit duktiga på tryck förut, jag vet inte om de har bättrat sig, men de har ställt till mycket problem med "vetenskapliga" färgrecept som är omöjliga att nå om man trycker enligt gällande standarder.)

Hur proffessionella grafiska formgivar gör varierar, frågan är hur kompetenta grafiska formgivare gör ;)
Vi lever så länge vi lär :) www.artcoach.se
0

#3 Medlem är utloggad   sarah Ikon

• Newbie
  • Pip

Skickat 29 november 2011, 09:54

Tack för snabbt svar! Jag inser att detta är en hel vetenskap i sig och det är tur att det finns de som har koll. Jag brukar ju inte behöva brottas med de här frågorna utan är van vid hex-koder serverade på ett silverfat. :)

Kunden ifråga har en grafisk profil där endast PMS (utan bokstav efter) och CMYK-värden finns angivna för både logotypens färg och komplementfärger. När jag öppnar Illustrator-filen med logotypen (Document Color Mode är i CMYK) ser jag i Illustrator att swatchen för färgen har bokstaven "M" efter sig. Men byter jag till CMYK-läge i Illustrators färgpalett så stämmer inte CMYK-värdena med de som finns angivna i profil-dokumentet. Plus att de komplementfärger som i profilen kallas ”varmgrå” bara har CMYK-värden i % svart (trots att de om jag går via Photoshops Color Libraries och sen går tillbaka till Color Picker så ligger de inte längst ut på vänsterkanten vilket de borde göra om de var rent grå), så jag undrar ju om dessa CMYK-översättningar i dokumentet alls är att lita på. För att komplicera saken råkade jag nu också se att i ett annat dokument, en trycksak i pdf, innehåller både ”M”- och ”C”-varianten på PMS-färgen när jag öppnar den i Illustrator, båda visas i färgpaletten med samma RGB-värden oavsett vilken swatch jag tittar på. Så kunden verkar använda sig av samma PMS-färg oavsett vad de trycker på.

Hittills har jag gått på den logotypfärg i hex jag får om jag antingen sparar .ai-filen som eps och öppnar den i Photoshop (och jag arbetar i sRGB i både Illustrator och Photoshop som du antar) eller om jag kopierar logotypen direkt i Illustrator och klistrar in i Photoshop, det blir samma färg oavsett. RGB-värdena i Color Picker är då samma som i Illustrator även om CMYK inte stämmer mellan programmen (eller med grafiska profilens angivna CMYK-värde). Om jag sätter om Document Color Mode till RGB i Illustrator får jag fortfarande samma färgkod om jag kopierar och klistrar in i Photoshop, om jag däremot sparar den RGB-konverterade Illustratorfilen som eps och sen öppnar den i Photoshop får jag en annan hex-kod, vars RGB-värden inte längre överensstämmer med de som visas i Illustrator.

Jag kan förstå att generella översättningstabeller online som inte har bokstav med i PMS-koden då får fram en annan hex-kod än jag får när jag har bokstav i min. Det jag tycker är konstigt är att jag får ett hex-resultat om jag kopierar-klistrar in mellan Illustrator och Photoshop, ett annat om jag sparar som RGB-eps i Illustrator och öppnar den i Photoshop, och ett tredje respektive fjärde om jag går via Photoshops Color Library och slår upp min PMS med M respektive C och sen går tillbaka till Color Picker.

Just för att jag inte har tillgång till mer information om färgen, inte har kalibrerad skärm och inte är färgproffs skulle jag ju önska att det fanns ett sätt som är mer ”rätt” eller åtminstone veta vilka som är fel...
0

#4 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 30 november 2011, 17:47

Jobabr du i PhotoShop så spelar photoshop färginställningarna in. PhotoShop jobbar i Lab färg så det är som att först växla dina pengar till euro innan du bestämt dig vad du vill ha för valuta (det sker en förändring). Konverterar du från CMYK till RGB i illustrator är det illlustrators färginställningar (Obs att även inställning absolute, relative eller perceptuell kommer spela in och i de flesta fall påverka vilka värden du får).

Jag brukar ibland roa mig med att köra en text genom google translate från språk till språk tills det inte går att förstå vad det en gång stog. Att konvertera färger som i första hand inte är preciserade är ungefär samma sak. (M står för matt/silk)

Jo det här är det fantasiska färghanteringsträsket där man måste hålla tungan rätt i munnen. Det är lite som att förstå integraler innan man lärt sig + och - ;)

Så hur går man vidare? Med CMYK och nummret så brukar man kunna gissa viken färg det var kunden menade Pantone Bridge brukar reda ut det hela, där ser man dessutom pantone färgen i all sin klarhet och om och hur nära en CMYK variant på samma papper skulle se ut. JAg tycker all som gör företags profiler bör ha ett sånt kit (det finns en bridge för bestruket/coated och en för obestruket/uncoated). Då har man i alla fall en mer realistisk bild av vad man kan förvänta sig.

Ska man beskriva en färg bör man ha Pantone C, CMYK bestruket, CMYK obestruket, Pantone obestruket, sRGB/HEX för varje färg.
Men detta tar tid (Att inte göra det tar ännu mer tid och är respektlöst mot de som har kvalitets ansvar och som sällan får ersättning för den tid och energi det tar att reda ut, men som ofta orätt får stå till svars för när det inte blir "som kunden förväntat". OBS! Kunden har INTE altid rätt! )

Om du vill kan du maila mig, så kan jag ge förslag på det jag tror är mest sannolikt. Som sagt om någon inte bryr sig nog att beskriva vad dom vill ha kan de förvänta att få det?
0

#5 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 17 december 2011, 11:45

Detta kan vara nyttigt för någon det är Pantone färgernas LAB värden som färgböcker. Färginställningarna påverkar vilka RGB eller CMYK färger man får, men LAB är utskrift/färgrymd enhetsoberoende, till skillnad från RGB eller CMYK:
http://www.pantone.c...x?pg=20721&ca=1
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare