Cap&Designs forum har stängt portarna och accepterar inte längre nya inlägg eller medlemmar.
Inga inlägg tas bort - forumet kommer att ligga kvar som en informationskälla.

CAP&Designs forum: Val av standard-typsnitt? - CAP&Designs forum

Hoppa till innehåll

RSS Nytt innehåll

RSS Nya ämnen

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

Val av standard-typsnitt? Söker förslag på typsnitt till min examensrapport Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   Martin Samuelsson Ikon

• Newbie
  • Pip
  • Grupp: Members

Skickat 23 februari 2011, 19:25

Hej!

Jag har precis påbörjat mitt examensarbete på högskolan med tillhörande rapportskrivning.
Mina erfarenheter av typografi och grafisk formgivning är relativt begränsade och
därför siktar jag på en enkel layout som är tydlig och lättläst.

Jag arbetar ofta med olika datorer, som min privata PC och datorerna i skolan. Tyvärr är
skolans datorer låsta mot att lägga till egna typsnitt. Och jag vill göra arbetet med
rapporten så skonsam som möjligt.
Har ingen lust att behöva handskas med saknade typsnitt, eller låsa mig till att enbart kunna
redigera rapporten från min PC.

Därför behöver jag förslag på kombinationer av de standard-typsnitt som medföljer Office- och
Adobes Creative Suite-paket. Vill ha en enkel och lättläst layout, som inte ser ut som
en högstadie-uppsats.
Jag har tänkt mig tre olika rubriknivåer (Huvudrubrik, Mellanrubrik, Underrubrik) samt brödtext.

Förslag någon?
0

#2 Medlem är utloggad   artcoach.se Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • LocationÖrebro

Skickat 23 februari 2011, 21:26

Bröd text kan du anväda en serif. TimesNewRoman är praktisk då den finns på alla, men används på högskole uppsatserna. Microsoft bytte de typsnitt de levererade med office, så det beror på versionen av office. Minion Pro borde du ha, och det är ett fint typsnitt, WarnocPro är även en fin familj då kan man bygga allt på samma familj om man vill annars brukar man bryta med en sanserif (grotesk) för rubriker. Jag tycker alla nivåer rubriker bör vara lika, bara skilja i storlek. MyradPro fins på alla som har Adobe sviten, men är även det typsnitt Adobe andvänder Arial Black fungerar annars bra till rubriker och den hittar du på de flesta datorer.

Lycka till
Vi lever så länge vi lär :) www.artcoach.se
0

#3 Medlem är utloggad   ove Ikon

• Member
  • PipPip

Skickat 24 februari 2011, 16:57

Visa inläggMartin Samuelsson, den 23 februari 2011, 19:25, sa:

Hej!

Jag har precis påbörjat mitt examensarbete på högskolan med tillhörande rapportskrivning.
Mina erfarenheter av typografi och grafisk formgivning är relativt begränsade och
därför siktar jag på en enkel layout som är tydlig och lättläst.

Jag arbetar ofta med olika datorer, som min privata PC och datorerna i skolan. Tyvärr är
skolans datorer låsta mot att lägga till egna typsnitt. Och jag vill göra arbetet med
rapporten så skonsam som möjligt.
Har ingen lust att behöva handskas med saknade typsnitt, eller låsa mig till att enbart kunna
redigera rapporten från min PC.

Därför behöver jag förslag på kombinationer av de standard-typsnitt som medföljer Office- och
Adobes Creative Suite-paket. Vill ha en enkel och lättläst layout, som inte ser ut som
en högstadie-uppsats.
Jag har tänkt mig tre olika rubriknivåer (Huvudrubrik, Mellanrubrik, Underrubrik) samt brödtext.

Förslag någon?

Hej Martin tack för mailet.
Martin använd Helvetica eller Arial i rubriker och Garamond eller Times brödtext.
Gör layouten i 2 spalt total satsbredd 185 mm. spaltbredd 90 mm. 5 mm mellan spalterna.
Huvudrubriker Helvetica Bold eller Arial Bold, 32–36 p. i vänsterkant på full bredd.
Mellanrubriker Helvetica Regular eller Arial Regular 18 p.
Under rubriker Garamond Bold kursiv eller Times Bold kursiv 12/12 p.
Brödtext Garamond Roman eller Times Roman 10/10 p.
Martin om texten är på engelska, eller innehåller långa ord, använd ojämn högerkant i brödtexten så slipper Du kolla en massa avstavningar.
Typsnitt som Du tycker skulle passa bättre se Fontshop.se

typedirector
0

#4 Medlem är utloggad   Gunnar Staland Ikon

• Advanced Member
  • PipPipPip

Skickat 28 februari 2011, 21:19

Hej
Det framgår inte av dit brev vilket format du ska använda men jag, och alla andra utgår nog från att det är A4. Innan du applicerar en satsyta om 185mm bör du kolla hur ditt arbete ska publiceras så att du inte i efterhand behöver korrigera för eventuella pärmhål och liknande. Utbildningsväsendet har ofta en rigid inställning till studenters typografiska lust och kreativitet.

Till alla goda råd du hitills fått bör du kanske lägga att också bestämma ett bra kägel (radavstånd).Den föreslagna tvåspalten bör ju ge en radlängd runt 60-65 tecken med Times 10p och det är att betrakta som en optimal radlängd. Typedirector föreslår Times, eller Garamond 10/10p men det betyder 0-kägel och blir på tok för trångt. Viktigt att ögat får en bra och smidig returväg in på nästa rad. Gör några provutskrifter och jämför. Bra grej att göra är att sätta en text i exempelvis 10p och kägel på förslagsvis 12p. Skriv ut,prova sedan med till exempel 9,5p med samma 12p kägel. Då ökar käglet naturligt nog proportionellt. Jämför och förvånas över vilken som är lättast att läsa. Prova gärna med 10/12,5p eller fler kombinationer för tydlighetens skull.
Beroende på typsnittets x-höjd och hur kontrastrikt det är kan det vara värt att göra fler prov om man dessutom överväger olika typsnittsval. Både Times och Garamond är lätta att handskas med.

Lycka till med examensarbetet!
Gunnar S
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Detta ämne är låst

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare